Vuosi 2024 on jo hyvällä alulla. Tammikuussa kokoontuminen oli to.11.1Uotissa. Esitelmän piti yhdistyksen jäsen Veikko Kyllönen aiheena ystävänpalvelutoiminta Sysmässä.

Kirja-arvonnan, Teija Sopanen: Pekka Vilpas, neljän presidentin hovimestari, voitti Kaija Kurimo.

Varapj.Jocke kertoi että helmikuun lounaskokouksen esitelmän on lupautunut pitämään Järvi-Hämeen Osuuspankista Maria Lautaportti  aiheena pankkipalvelujen turvallisuus.

Samoin Jocke muistutti 25€ jäsenmaksusta joko suoraan Eevalle tai tilille Fi10 5447 0640 0126 62 .

Hyvää alkanutta vuotta 2024 ja tervetuloa joukkoomme, myös uudet jäsenet !

Elokuun 11 pv -22 kokoonnuimme Ilola Innissä, keskustelu oli vapaata ja ruoka oli hyvää. Meille kerrottiin Ilola Innin historiaa joka oli yli sata vuotta vanhaa.

Syyskuun 8:s pv saimme tutustua Sysmän uuteen Yhteiskouluun.  Oppaana oli vararehtori Tuula Vuorinen. Paljon oli uutta ihmeteltävää koulumaailmassa.

Hämeenpiirin seniorifoorumin suosituksia ikääntyneiden ruokailuun!

Olemme kokoontuneet loka- ja marraskuussa. Lokakuussa pidettiin syyskokous jossa Bror ja Kyllikki ilmoitti siirtyvänsä Lahden senioreihin. Olavi ja ja Helvi Rantanen jää pois hallituksesta. Molempien pariskuntien vakituinen koti on Lahdessa.

Marraskuun kokouksessa toivotettiin tervetulleeksi uudet jäsenet Eeva ja Pekka Kantonen.                                                                                                       Jocke piti esitelmän Virtaan voimalaitoksen historiasta ja tämän päivän tilanteesta- kosket vapaaksi, aiheesta keskusteltiin kiinnostuneina.

Kirja-arvonnan, Lundberg: Jää, voitti Eeva Kantonen

Jäsenmaksu on edelleen 20€-vuosi ,plussana Patina- lehti joka ilmestyy  viisi kertaa vuodessa. Jäsenmaksu toivotaan maksettavan tilille:OP Sysmän kansalliset Seniorit: Fi10 5447 0640 0126 62

Joulujuhlassa kiiteltiin pitkäaikaista puheenjohtajaa Broria ja hänen vaimoaan Kyllikkiä. Heistä tuli kesäsysmäläisiä. Kaikkea hyvää heille

Kiitoskukat sai myös hallituksen pitkäaikaiset jäsenet Olavi ja Helvi.  He jatkavat mukana olemalla.

Bror muistelee menneitä. Nautimme jouluaterian ja seurustelimme ja lopuksi lauloimne joululauluja. Hyvää joulun aikaa ja parempaa Uutta vuotta 2023 .

VUOSI 2023 on jo alkanut ja kerhotoiminta myös.

Ensimmäinen kokous oli Sysmän kirjakaupassa, kun Uoti piti talvilomaa.

Lounas oli Heikki Oksasen valmistama kalakeitto lisukkeineen.

Mielenkiintoisen esitelmän piti Hämeen aluetoimiston päällikkö everstiluutnantti Kai Naumanen, aiheena "Ajankohtaista puolustusvoimista".

Uusi jäsenemme Veikko Kyllönen esitteli lyhyesti itsensä.

Kirja-arvonnan, Hemingway: Kenelle kellot soivat,voitti EevaHirvikoski.  Paikalla oli 16 yhdistyksen jäsentä.

Helmikuun lounastapaaminen pidettiin 13.2.-23 Uotissa. Metsien ja luonnon ennallistaminen oli aiheena Päijät-Hämeen Metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtajan Jari Yli- Talosen aiheena, joka aikaan sai vilkkaan keskustelun.

Kokouksen alussa vietimme hiljaisen hetken Irma Holapan muistoksi.

Kokouksessa hyväksyttiin tilikauden 1.1-31.12.2022 tilipäätös sekä vuosikertomus vuodelta 2022.

Kirja-arvonnan, Dan Brown: Kadonnut symboli, voitti Antero Pihamaa.

Yhdistykseemme liittyi taas uusia jäseniä, kaikki ovat tervetulleita joukkoomme.

Maaliskuussa to.9.3  lounaskokous pidettiin ravintola Uotissa. Vierailijana muistiluotsi Virpi Veijanen aiheena muisti ja sen sairaudet.

Pidettiin myös sääntömääräinen kevätkokous.

Paikalla oli 22 yhdistyksen jäsentä.

Kirja-arvonnan, Dumas : Musta tulppaani, voitti Tuula Vuorinen.

HUHTIKUUN lounaskokous pidettiin 13.4 Uotissa. Paikalla oli 13 jäsentä,  Esitelmän piti kirjastonhoitaja Riikka  Junttila, aiheena Sysmän Kirjakylä- yhdistyksen sekä kirjaston  kuulumiset. Kirja-arvonnan "Piin parhaat" voitti Irja Perttula.

Kevätretki Hennalan sotilaslääketieteelliseen toteutuu, sekä ruokailu upseerikerholla to.11.5.-23.Lähtö  matkahuollon pihalta klo 9.00. Matkan hinta 40€ henkilö.

Syyskausi alkaa to. 14.9.Lähempänä lisätietoja.

Toukokuun 13 pv teimme retken Lahden Hennalassa Sotilaslääketieteen museoon, jossa oli paljon katseltavaa ja kuunneltavaa opas museomestari Seppo Toivosen kertomana. Hyvin mielenkiintoista historiaa. Lounaan nautimme upseerikerhon ravintolassa. Nyt kesän viettoon ja syksyllä tavataan

Syyskuun ensimmäisessä tapaamisessa uusi puheenjohtajamme Tuula Vuorinen esittäytyy.

Tuula ja Irma oli 21.9-23 Pajulahden liikuntakeskuksessa, aiheina mm.miten hankimme lisää jäseniä toimintaamme. Myös vireyden säilyttäminen: jousiammunta, curling ja sulkapallo oli ohjelmassa. Nautimme hyvästä seurasta ja myös hyvästä ruuasta . Erilaisia uusia ideoita toimintaamme tuli mukaan. Hyvää syksyä kaikille!

Lokakuun lounaskokouksessa hammaslääkäri Lilli Rantahakala kertoi meille suun ja hampaiden hoidosta. Meitä oli parikymmentä osallistujaa , kysymyksiä ja vastaksia riitti.                                     Pidimme hiljaisen hetken Heikki Kännälän muistoa kunnioittaen.           Seuraava kokoontuminen on to 9.11.-23 klo 12-14  Uotissa, aiheina senioriliikunta ja syyskokous. Tervetuloa mukaan !

*******************************.                     MARRASKUUSSA 9.11.oli sääntömääräinen syyskokous, paikalla oli 14 yhdistyksen jäsentä, käsiteltiin sääntömääräiset asiat ja päätettiin  jäsenmaksuksi 25€ vuosi.

Esitelmävieraana oli Jonna Nieminen aiheena "Senioreiden hyvinvointi",  käsitellen  aiheista uni,  ravinto. ja liikunta.

Kirja-arvonnassa  Hemingway: Kenelle kellot  soivat, voitti Kalevi Perttula.

JOULUKUUN   lounaskokous vietetään torstaina 14.12 klo 12.00 alkaen  perinteisen jouluaterian merkeissä Uotissa.  Joulumieltä mukaan  ! !

Vuoden 2024 kevätkauden lounaskokousten esitelmien suunnittelut:

-tammikuu: Sysmän punaisen ristin ystäväpalvelu

-helmikuu:  pankkipalveluiden turvallisuus, Maria Lautaportti

maaliskuu: kesän 2024 suvisoiton ohjelma,  Ossi Hilden

Suunnitteilla kevätretki Artjärven kirkonkellomuseoon.

Hyvää joulunaikaa kaikille!

Joulukuun 2023 tapaaminen oli Uotissa , nauttien hyvää jouluruokaa ja seurustellen ystävien kanssa. Puheenjohtaja Tuula tervetulosanojen jälkeen muisteli omia joulutapoja  joita hän oli oppinut omilta vanhemmiltaan, ja joita hän jatkaa jälkeläisten kanssa. Hän ehdotti lukemaan uudesta Patinalehdestä varsinkin:                       "Joulurauhan julistus ennen ja nyt". Siinä lehdessä on paljon muutakin mielenkiintoista luettavaa.                                                              Kirja-arvonnan Hemingway: " Kenelle kellot soi "voitti Pertti Kaloniemi.                                                                                                Lopuksi laulettiin : No. onkos tullut kesä"

Seuraava kokoontuminen on torstaina 11.1.2024 klo 12.00 Uotissa.

Hyvää joulun aikaa ja myö Uutta vuotta 2024

Helmikuun lounaskokouksessa 8.2.-24  pj. Tuula avasi kokouksen ja kiitti saamistaan kukista. Esitelmän piti Järvi-Hämeen Osuuspankista Maria Lautaportti aiheena " turvallinen pankkiasiointi"  Oli hyvää ja tärkeää tietoa, herätti vilkasta keskustelua. Meitä oli 16 jäsentä paikalla. Kirja-arvonnan, Olli Jalonen: 14 solmua Greenwichiin, voitti   Irja Perttula.

Maaliskuun lounaskokous pidetään Uotissa  to.14.3. Vs.kunnanjohtaja  Lasse Peltonen  on lupautunut esitelmänpitäjäksi, aiheena hänen oma taustansa ja Sysmän kunnan terveiset.

Tulethan mukaan, tervetuloa !

Maaliskuussa 14.3.24 oli sääntömääräinen kevätkokous.

Todettiin, että asiakirjat ovat kunnossa ja tilintarkastus suoritettu. Keskusteltiin esitelmien aiheista ja vt.kunnanjohtajan esteelisyyden takia Tuula ottaa uudelleen yhteyttä ja pyytää huhtikuun kokoukseen. Suunnitelmissa on retki Artjärvelle kirkonkellomuseoon, minimimäärä 25 henkilöä, arviointi kustannuksista 50-60€/hlö. Kysellään myös Hartolan senioreista matkaseuraa. Mahdollinen toteutuminen ma.13.5.

Pohdiskeltiin vaihtoehtoja arpajaisten voittoon perinteisen kirja-arvonnan tilalle, esille tuli mm. villasukat. Mietiskellään !

Esitelmän piti  Markku Lepistö aiheena " Päijänteen erakko Toivo Pylväläinen ja Koreakoivun saari".

Kirja-arvonnan voitti Bror Ahlgren, Hannu Mäkelä: Nalle ja Moppe, Eino Leinon ja Onervan elämä.

Seuraavan kerran kokoonnutaan Uotissa to 11.4.-24 klo 12-14.  Tervetuloa !

Huhtikuussa kokoonnuimme Uotissa to 11.4.  Vierailijana Jaak Luts kertoi tulevan kesän Sysmän Suvisoiton ohjelmasta joka on taas monipuolinen eli musiikkia jokaiselle jotakin. Sysmän kesässä tapahtuu myös kunnan järjestämä varttuneen väen tapahtuma VPK:n lavalla to.4.7.-24 . On luvassa erilaista ohjelmaa . Lisätietoja lähempänä ajankohtaa.

Kirja-arvonnan voitti Aksu: Ben Maantyne: Agentti Sonja

Seuraava kokoontuminen on to. 16.5 klo 12.00 Uotissa.

Tulethan mukaan!